24.11.06

Een groene Golf?

Standpunt door Eddy

STEL JE VOOR DAT:

De Belgische staat er in zou slagen om het assemblagebedrijf van VW in Vorst te kopen voor de symbolische prijs van 1 euro.

De Belgische staat zwaar zou investeren in het zo snel mogelijk produktierijp maken van een automotor op alternatieve energie (alle technologie en know-how bestaan).

De Belgische staat de middelen zou hebben om de werknemers van VW Vorst en de toeleveranciers (werknemers én bedrijven) te helpen het hoofd boven water te houden in afwachting van de productiestart.

De Belgische staat en de gewesten de middelen en de mensen zouden hebben om tegelijkertijd te starten met de ombouw van de pompstations in België.

Binnen afzienbare tijd gestart zou kunnen worden met de productie van de Groene Golf made in Belgium.

Dit het begin zou zijn van een echte groene golf die zich als een olievlek zou kunnen verspreiden vanuit Vorst door heel België en Europa.


Onmogelijk?
Misschien.


Daarvoor is moed nodig. En hoop op een toekomst. En veel geld en goodwill.

Er is moed nodig om te kiezen voor radicale verandering. Een radicale verandering van onze kijk op tewerkstelling, milieu en onze verantwoordelijkheid voor de toekomst van onze kinderen en diegenen die nooit aan de onderhandelingstafel zullen zitten: de kinderen die nog niet zijn geboren.

Er is hoop op een toekomst nodig om te kiezen voor de toekomst. Een toekomst die haalbaar en maakbaar is als we blijven hopen en het hoofd niet laten hangen. De toekomst is maakbaar als we het doel niet uit het oog verliezen: een leefbare samenleving, een aanzet tot een leefbaar milieu en ja, een leefbare fabriek.

Er is geld en goodwill nodig om een dergelijke radicale operatie te laten slagen. De nadelen van de financiën zouden in elk geval niet opwegen tegen de voordelen voor tewerkstelling en de strijd tegen de klimaatverandering. Financieel niet haalbaar? De mogelijkheid van radicale verandering (in de uitstoot van CO2 door autoverkeer) én continuïteit (in tewerkstelling) zou een discussie moeten zijn over de centrale vraag: Wat is onze toekomst ons waard?

Goodwill en medewerking zijn in de eerste plaats nodig van de eigenaars van VW. De heren hebben ongetwijfeld iets goed te maken op het gebied van tewerkstelling én uitstoot van CO2. En het zou goed zijn voor hun imago.


Verder zou iedereen moeten inzien dat nu het moment is voor radicale verandering. Overheden, politiek, bedrijfsleven, werknemers, vakbonden en bevolking. Praten, afwachten en zakken verse lucht blijven kopen in het buitenland is absoluut de verkeerde manier om te proberen de klimaatverandering terug te dringen. De toekomst wordt vandaag gemaakt, niet morgen.

De fabriek is er. De werknemers zijn er. De toeleveranciers zijn er. De technologie is er. Het geld kan worden gevonden. En de plannen voor een zuinige motor op alternatieve energie liggen vast en zeker ergens in een bankkluis in Wolfsburg. Samen met een blauwdruk om een motorenfabriek om te bouwen naar een “groen model”. Ongetwijfeld. Desnoods kan men te rade gaan bij een andere constructeur of toeleverancier. Een hybride motor zoals in de Lexus, maar dan klein genoeg voor de Golf misschien? Wie niet zoekt vindt ook niets.

De Groene Golf als product van eigen bodem?

Een leefbare fabriek, in stand gehouden door werknemers die écht trots kunnen zijn op hun product en die zeker kunnen zijn van nationale betrokkenheid omdat de eigenaar van de fabriek de eigen solidaire bevolking is (bij monde van de Belgische staat) in plaats van afhankelijk te blijven van eigenaars op afstand die geen enkele emotionele band hebben met de werknemers van Vorst.

Waarom niet?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Eddy,

ik ben onder de indruk van jouw bijdrage. Dat is naar mijn oordeel de manier waarop CAP de milieuproblematiek moet benaderen. Proficiat voor de koppeling van die problematiek aan een sociaal drama als bij VW.

Eric Byl
lid van het uitvoerend bestuur van LSP en fervent voorstander van CAP.

Anoniem zei

Let's do it !

Sta Op - Debout zei

Yeah Eddy, let's do it !!!

Dit soort ideeën heb ik al vaker geopperd. Ook rond de waterstofbatterijen die al bestaan, waar er klaarblijkelijk al prototypes van rondrijden. Waarom wordt dat dan niet in de handel gebracht ?

Probleem is dat je dan eerst het systeem ten val zal moeten brengen en ervoor zorgen dat natuurlijke hulpbronnen niet meer geprivatiseerd kunnen worden, want dat is de andere kant van de uitbuiting. Niet alleen de produktiemiddelen, de arbeidsvreugde en de natuur zijn de mensen ontnomen, maar ook de grond. Want daar ligt natuurlijk het grootste probleem : de belangen van de oliekartels gaan nog altijd voor op milieuvriendelijkere oplossingen.

Alle goede ideeën ten spijt, zoals onvoorwaardelijke basisinkomens, hernieuwbare grondstoffen, beperking van de CO2-uitstoot d.m.v. Kyoto-protocollen enz, zal er nooit iets kunnen veranderen zolang de mensen niet van plan zijn om tesamen verzet te bieden tegen de huidige gang van zaken.

Stel dat iedereen zijn eigen windmolentje had in de tuin (genoeg voor dagelijks gebruik, licht, frigo, televisie,;..) dan zouden de grootste uitbuiters ten val komen. Geen rekeningen meer van Sibelgaz en Interelectra. En wel milieuvriendelijke energie.

Sta Opper

Anoniem zei

Het klinkt ongeloofwaardig, maar een systeem van basisinkomens kan
volledig gratis, als we dezelfde spelregels hanteren zoals die in de
economie worden gehanteerd:

http://www.thefemininetouch.nl/index.php?pag=artikel&art_id=169&tel=0