28.2.07

Lezersbrief in De Morgen van 28 februari

VW Vorst

Als het over Volkswagen Vorst gaat, zie ik steeds dezelfde gezichten op de televisie en hoor ik steeds dezelfde stemmen op de radio. De laatste dagen is Hedwin De Clercq wel tien keer namens de vakbondsdelegatie door VRT-journalisten geïnterviewd. Blijkbaar bloeit er echt iets moois, want de journaalreporter ter plaatse lijkt af en toe al gewoon mee te supporteren voor zijn standpunten. Ondertussen krijgen we van alles te horen over 'een harde kern' van 'mensen die het slecht bedoelen' (De Clercqs woorden). Maar wie zijn die mensen? En ze moeten toch iets of wat van argumenten hebben, want met de nipte stemming in januari hebben bijna duizend werknemers zich bij hen aangesloten. Dat kunnen trouwens niet alleen Walen geweest zijn.

Daarnaast is me opgevallen dat er pas na de vorige kleine staking van die 'zatte Walen' echt zaken op papier gezet zijn door het Audimanagement. Is dat dan zo een stomme en oncollegiale zet geweest om het werk op dat moment neer te leggen?

In feite is het nog zo geen domme veronderstelling om er, zoals gisteren iemand in deze krant betoogde, van uit te gaan dat VW nooit heeft willen sluiten, maar die dreiging gebruikt om de mensen meer en vlugger te doen inleveren. Mocht het daartegen zijn dat men zich verzet, dan kan ik mij daar eigenlijk wel in vinden.

Enfin, misschien gaat het hier gewoon over vakbondsmilitanten die andere inschattingen maken en andere syndicale strategieën hanteren om zaken gedaan te krijgen. Ik zou nu wel eens willen weten wie die mensen zijn en wat ze te vertellen hebben.

Natan Hertogen, Gent

Geen opmerkingen: