24.11.06

Pamflet van het solidariteitscomité

4.000 jobs weg bij VW
8.000 jobs bedreigd in onderaanneming


Waarom?

> Omdat de productiecapaciteit groter is dan de verkoop? NEEN
In Europa kunnen 26,5 miljoen wagens geproduceerd worden, maar er worden er maar 20,5 miljoen verkocht. VW kan dat echter niet inroepen. Nooit eerder werden zoveel VW’s verkocht (5,4 miljoen) en dat vooral door een toename van het marktaandeel in Duitsland en andere markten in West-Europa

> Omdat er geen winst wordt geboekt? NEEN
In 2005 maakte VW een recordwinst van 1,12 miljard €, een verdubbeling ten opzichte van 2004. Alles wijst op een nieuw record voor 2006. VW wil de winsten verder opdrijven tot 5,1 miljard € in 2008

> Omdat de industrie op termijn uit ons land verdwijnt? NEEN
In de jaren ’70 en ’80 leed de textiel onder delokalisaties naar lage loonlanden. De globalisering heeft die trend nog versterkt. Tegelijk vereist de ontwikkeling van steeds betere machines en productiemethodes, steeds meer kapitaal. Daardoor wegen de loonkosten relatief minder in de totale kost. De nabijheid van een afzetmarkt, een goeie infrastructuur en politieke stabilititeit
nemen toe in belang. Het is dus een fabel dat de industrie hier volledig zal verdwijnen.

Waarom dan wel?

Omdat de aandeelhouders nog meer winst kunnen opstrijken door een deel van de ongebruikte capaciteit af te stoten.

Deden we niet genoeg ons best? TOCH WEL
Vorst is de nummer 2 van het VW-concern inzake productiviteit en kwaliteit. We hebben flexibiliteit toegestaan, ingeleverd, zaterdagwerk aanvaard... VW kreeg lastenverlaging en overheidssubsidies. De overheden hebben 35 miljoen € geïnvesteerd in automative park om VW in Vorst te verankeren, terreinen van MIVB en NMBS werden ter beschikking gesteld, dit jaar
alleen al kreeg VW 40 miljoen € van de overheden, de NMBS investeerde recent nog 70 miljoen € op de site. Kortom: heel de gemeenschap heeft VW beladen met geschenken en dan dit.

Wat betekent de bijna-sluiting voor ons?

Arbeiders, bedienden en kaders van VW en de onderaannemers

700 arbeiders en bedienden kunnen misschien op brugpensioen. Zullen ze beschikbaar moeten blijven voor de arbeidsmarkt? Anderen komen misschien terecht in een tewerkstellingscel. Zij zullen als ze een job bekomen fors inleveren en de plaats van een andere werkloze innemen. Gezinnen zullen geconfronteerd worden met afbetalingsmoeilijkheden. Wie werkt voor
onderaannemers zal niet eens op een degelijke ontslagvergoeding kunnen rekenen.

Arbeiders van andere bedrijven

Als VW hiermee wegkomt, zullen andere patroons zich gesterkt voelen om hetzelfde te doen. Arbeiders en bedienden zullen ontmoedigd worden. Als zelfs die van VW dat niet kunnen tegen houden, waar staan wij dan?

De gemeenschap

Het verlies van zoveel arbeidsplaatsen is en aderlating voor heel de gemeenschap. Kleine zelfstandigen, zelfs de gemeente van Vorst die zowat 10% van haar fiscale inkomsten uit VW betrekt, zullen hieronder lijden. Dat zal ten koste gaan van middelen voor onderwijs en sociale voorzieningen. Meer armoede en meer uitzichtloosheid zullen leiden tot afbouw van ons sociaal weefsel. Kleine criminaliteit zal nog mer toenemen en dat alleen omdat enkele aandeelhouders die al rijk zijn nog meer willen.

ZATERDAG 2 DECEMBER/ NATIONALE BETOGING
In gemeenschappelijk vakbondsfront. Dit sociaal drama treft ons allemaal! Toon je solidariteit met de arbeiders van VW en de onderaannemers!

2 december 10u30 Brussel Zuid

Geen opmerkingen: