27.11.06

Poëzie

WERKWIJZE

waar zijn de behoeftigen, andermaal bereid
zich bij zichzelf onder te brengen, beheer kostend

voor wie plooit men de loonbrief dicht
(waterwinning uit papieren)
voor wie is de patroon en wie is voor
zijn nog te kneden bezit

vragen die hun onderwerp overleven -
de intonatie verlegt zich

is dit tijdgebonden, inlevering
is dit nog de koestering van het kapitaal
onder wiens voorhamer
worden slogans slanke verlokkers
of log als een sluispoort op de stroom
van ideeën

triviale vragen, enig verstand uitgespaard -
de overbrenger verantwoordt zich

ontbeer nu de werkgever die zegt
mijn werkvolk beneemt ruimte
als een wilde heester, mijn winst is
als een bloem, elk jaar opnieuw te verpotten

een vraag langs de man af -
de beantwoorder verknikt zich

of een werkloze die volhoudt
ik hoor thuis binnen mijn aantal
als mijnwerker mag ik de steen niet vinden
als staalarbeider de kolen niet stoken
als spoorman geen eeuwige velden omzeilen
als allesreiniger geen water verzachten
geen straaltje zon inroepen dat het stof aanwijst
als laaiend lijk geen vette aarde doorstaan

nog te ontwijken vraag -
de luisteraar verneemt zich

Richard Steegmans

Uit de bundel Uitgeslagen zomers, uitgeverij Perdu, Amsterdam, 2002

Geen opmerkingen: