Alle redacties, en niet enkel de RTBF, kondigden een werkhervatting aan voor volgende dinsdag. Dat is zonder twijfel wat de directie van Volkswagen gewenst had. Maar de arbeiders hernemen het werk niet zolang ze niet weten wat hen te wachten staat.
Een lange lijst vragen blijft onbeantwoord. Is de vertrekpremie geplafonneerd op 144.000 euro brut, het bedrag dat overeenstemt met 25 jaar anciënniteit? ( blijkbaar een interpretatie van de directie) Vanaf welke leeftijd mogen de bruggepensioneerden vertrekken? Met welk bedrag? Moeten ze zich inschrijven in een tewerkstellingscel zoals voorzien in het generatiepact? Welk loon krijgen de arbeiders die zullen blijven? Zullen ze 38 u moeten werken en worden ze betaald voor 35u? Wat zal het statuut zijn van arbeiders die overgeplaatst worden naar Auto Vision?
Jan Vanderpoorten (ABVV), Stefaan Van Bockstael (ACLVB), Pascal Van Cauwenberghe (ACV)
Deze donderdagnamiddag heeft de directie en de syndicale delegatie opnieuw onderhandeld over de anciënniteitpremie. De discussie zou ook gaan over de voorwaarden voor brugpensioen, een onderwerp dat amper bediscussieerd werd. De delegatie heeft gevraagd dat het vergaderritme opgedreven zou worden. Er werden vier vergaderdagen vastgelegd om de onderhandelingen te versnellen.
Aan het begin van de avond gaat aan het piket een gerucht de ronde volgens het welke sommige (van de eerste) vrijwilligers eigenlijk hadden willen terug komen op hun beslissing. Anderzijds wensen andere arbeiders niet meer te blijven maar zijn niet ingeschreven. Het lijkt erop dat aan sommige productielijnen blijkbaar geen arbeiders meer zijn die willen blijven. Hoe kan men in deze omstandigheden serieus praten over het hernemen van het werk?
Die avond deed ik de ronde van de piketten bij de onderaannemers. We konden vaststellen dat VW druk op hen heeft uitgeoefend om het werk te hernemen. Bij Schedl, waar de banden op de velgen gemonteerd worden, is de beheerder zelf komen vertellen dat VW maandag opnieuw zou draaien om de arbeiders te overtuigen om het werk te hervatten. Schedl is een multinational maar haar zetel in Vorst stelt maar 38 personen tewerk. Er is dus geen ondernemingsraad, geen CPBW, maar enkel een syndicale delegatie met een meerderheid ACV’ers. De arbeiders van Schedl sloten hun oren voor de raad die hen gegeven werd en willen eerst zekerheid over hun toekomst in het geval van herstructurering. Ze weigeren dus het werk te hervatten.
Foto: Bij Schedl houdt het piket goed stand, dag en nacht!
Volgens de beheerder van Schedl had VW gedreigd om de contracten met alle zetels van Schedl te verbreken indien de arbeiders van Vorst het werk niet zouden hernemen. “ Indien wij het werk moeten hervatten om zogenaamd “werkplaatsen te redden” in andere zetels van Schedl, dan willen wij ook dat alle andere zetels tussenkomen om ons sociaal plan te financieren” hebben de arbeiders geantwoord die elkaar dag en nacht aflossen aan het piket.
Bij Arvin Meritor is het piket aan de ingang van de fabriek goed geïnstalleerd. Een grote tent van meer dan 50m², enkele zetels, een oude canapé, enkele oude meubels van een eetkamer. En omdat er nu ook elektriciteit is heeft een arbeider een oude TV meegenomen. Aziz en Nacer, twee arbeidersdelegees leggen uit dat VW aan de directie van Arvin Meritor gevraagd heeft om de productie terug op te starten. De directie heeft geantwoord dat er van de 260 arbeiders, 60 interim-arbeiders zijn die ondertussen vertrokken zijn en dat er alvorens de productie te kunnen opstarten nieuwe interim-arbeiders gezocht en opgeleid dienen te worden.
Zoals men kan horen, de boodschap van een algemene werkhervatting die de media gelanceerd hebben, komt niet uit de lucht vallen. Maar de VW-directie die waarschijnlijk in die richting druk uitoefent, heeft de moeilijkheden blijkbaar onderschat.
Guy Van Sinoy
(Une Autre Gauche)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten