19.12.06

Dagboek van aan VW. Maandag 18 december

Enkele dagen geleden heeft mijn computer mij in de steek gelaten. Nochtans, hoewel hij de leeftijd van het brugpensioen benaderde, had hij het nog nooit laten afweten. Maar vrijdag werd het scherm plots zwart. Hoe mijn dagboek nu verder zetten? Een vriend heeft me gelukkig een draagbare computer geleend. Met beperkte middelen ga ik nu verder, en jammer maar zonder foto’s.

Er is de laatste dagen niets gewijzigd op vlak van de onderhandelingen tussen VW en de vakbonden. Ondanks de aankondiging van de directie in de media dat “het werk hervat zal worden”, zijn de arbeiders natuurlijk niet terug aan het werk gegaan. Dat is onmogelijk met zoveel onzekerheden voor diegenen die vertrekken en diegenen die blijven.

Het ritme van de vergaderingen tussen de directie en de vakbonden stijgt deze week. Maandagmorgen was er een buitengewone vergadering van de ondernemingsraad. De directie heeft er het volgende productievolume aangekondigd voor 2007: 46.000 Polo’s, 14.000 Golf (deze die niet geproduceerd werden in 2006) en 23.000 Audi’s (zonder twijfel de A3). Dat zijn 83.000 auto’s voor het hele jaar en dat is natuurlijk erg weinig! In 2006 produceerde de fabriek van Vorst iets meer dan 200.000 auto’s aan een ritme van 1000 auto’s per dag. De aangekondigde productie voor 2007 zou betekenen dat er werk gegarandeerd is voor 2.200 arbeiders (in plaats van 5.200 in 2006), twee ploegen in plaats van vier, het verlies van premies (voor nacht- en weekendwerk) en economische werkloosheid in beurtrol.

De onderhandelingen over het brugpensioen trappelen ter plaatse: de directie wou het recht op brugpensioen van een aantal arbeiders die ze “onmisbaar” vindt om de fabriek te laten draaien, afpakken. In het kamp van de arbeiders betekent dit accepteren, een vorm van brugpensioen aanvaarden volgens wens van de klant. Er bestaat een reglementering op brugpensioenen in het geval van sluitingen of collectieve afdankingen. Die moet gerespecteerd worden in het belang van de arbeiders. Als de directie van de multinational unilateraal beslist heeft om duizenden jobs te laten verdwijnen in Vorst, dan wist ze wel goed dat de meest gekwalificeerde en ervaren arbeiders zich in een mogelijke vertreksituatie bevonden.

Sommigen vragen zich af waarom de directie van VW herhaaldelijk opriep tot werkhervatting. Tussen kerst en nieuwjaar produceert de fabriek van Vorst in ieder geval niet, die week wordt gewoonlijk gebruikt voor groot technisch onderhoud. Men moet beseffen dat een staking voor de directie van de multinational, zoals voor elke kapitalist, een ‘abnormale’ situatie is, vooral wanneer de arbeiders de fabriek bezetten of de ingang en de installaties controleren. De stakingspiketten weerhouden niet enkel de werkhervatting van ‘de gelen’ of interim-arbeiders maar controleren ook iedereen of elke vrachtwagen om op die manier te voorkomen dat de stock van afgewerkte producten stilletjes buiten gehaald wordt of om diefstal of vernielingen te voorkomen. De algemene staking creëert in de fabriek een feitelijke situatie van dubbele macht. Enerzijds, de officiële macht (de eigenaar van de fabriek en zijn uitvoerders), anderzijds de feitelijke macht van de georganiseerde stakers. Deze situatie van dubbele macht is ontoelaatbaar voor de kapitalist vermits hij de arbeiders enkel ziet als een geatomiseerde massa van individuen, die ten dienste staan van de productie, zonder zich vragen te stellen.

Dat is de reden waarom de kapitalisten in het algemeen terug willen keren naar een situatie die ze als “normaal” beschouwen (einde van de staking) alvorens te onderhandelen, en meer bepaald indien de arbeiders in staking de controle hebben over de installaties. In het kamp van de arbeiders echter, zou het een slechte berekening zijn om het stakingswapen te laten vallen voor het einde van de onderhandelingen. Want de patroon langs zijn kant, verlaat zijn drukkingmiddelen niet: de chantage met werkgelegenheid of delocalisering, afdankingen of lock-out.

Sinds een week moet er ook opgemerkt worden dat de media opvallend stil zijn over het lot van de arbeiders van de onderaannemers. Enkele dagen geleden heb ik u verteld dat VW druk uitoefende op de onderaannemers opdat het werk hervat zou worden. Maar over een eventueel sociaal plan voor de arbeiders van de onderaannemers blijven zowel de VW-directie als de directies van de onderaannemers grote stilte bewaren. Geen enkel plan, niets. Het is zonder twijfel daarom dat de media er niet meer over praten.

Maandagavond had het Steuncomité met de arbeiders van VW zich verenigd in de bus die net voor de hoofdingang geparkeerd staat. Verschillende arbeiders van VW namen deel aan deze vergadering. De bedoeling van de bijeenkomst was de organisatie van het eindejaarsfeest op zaterdag 23 december om 14u voor alle arbeiders van VW en de onderaannemers, voor hun familie en zij die de strijd steunen. Er zal een koud buffet geserveerd worden in de kantine en er wordt muzikale animatie voorzien.

Meer praktische informatie over het feest volgt weldra in een volgend verslag.

Guy Van Sinoy
(Une Autre Gauche)

Geen opmerkingen: