24.12.06

Het Nieuwsblad: "VW-personeel geeft kerstfeest voor kinderen in fabrieksgebouwen"

Het Nieuwsblad schrijft:

"Aan de poorten van Volkswagen Vorst is het nog altijd een klein beetje Bagdad. Uitgebrande autowrakken domineren er het straatbeeld. Maar gisteren verzachtte het gejoel van honderd kinderen op het kerstfeest de aanblik. Jean-Claude Piette - 56 en hopelijk volgend jaar met brugpensioen - is de initiatiefnemer. ,,Ik wilde nog eens iedereen samenbrengen. Nee, aan de directie heb ik geen toestemming gevraagd voor dit feest maar toen ze ervan hoorde, heeft ze wel meteen koffiekoeken besteld.'' Zo'n kerstfeest betaal je natuurlijk niet uit eigen portemonnee. Met de hoed in de hand rondgaan bij de middenstand dus. En dat was een kolfje naar de hand van Raf Verbeke, een ervaringsdeskundige op het vlak van solidariteitsacties.

,,Midden de jaren negentig was ik vakbondsafgevaardigde bij het Gentse buizenbedrijf Carnoy. Het rommelde toen en wij konden voor onze acties rekenen op de solidariteit van VW. Wanneer in 1996 onderzoeksrechter Connerotte van de zaak Dutroux werd gehaald, was Volkswagen Vorst het allereerste bedrijf om het werk neer te leggen. Wij deden meteen hetzelfde en zo is toen eigenlijk heel de witte beweging op gang gekomen.''

"Op 6 december hield Verbeke al een sinterklaasfeest voor Volkswagen. Ook toen ging hij al geschenken ronselen. Vorige week trok hij weer op pad, deze keer voor kerstcadeaus. ,,Maar deze keer gaven de mensen niet meer zo vlot. Er waren opmerkingen over de hoge ontslagpremies. Men lijkt al vergeten dat het Volkswagen-personeel niet zelf gekozen heeft voor die afslankingen.''

Toch werd uiteindelijk nog genoeg opgehaald voor een mooi kerstfeest. Buiten aan de poort wacht een Kerstman de kinderen op. Een van hen begint hartgrondig te wenen wanneer de man met de baard haar chocolade geeft. ,,Mijn dochtertje Fatima is bang gemaakt door haar oudere broers, die vertelden dat de kerstman de kinderen in een zak steekt'', zegt de vader. ,,Ik heb haar verteld dat alleen Sinterklaas dat doet maar blijkbaar gelooft Fatima liever haar broers.''

Het kerstfeest vindt plaats in de refter op de eerste verdieping. Op weg daarheen staan om de vijf meter vakbondsmensen, die erop letten dat niemand de rest van de fabriek bezoekt want dat blijft verboden terrein. Ook Bruno Nachtegaele staat in dat rijtje, zij het verkleed als Kerstman. ,,Mijn moeder had nog zo'n pak in de kast hangen.''

Nachtegaele deelt Oxfamchocolade uit. Hij is 42 en werkt al 21 jaar bij VW. Hij tekende niet in op de nochtans zeer loyale premie voor wie vrijwillig opstapt. ,,De helft van die premie gaat toch terug naar de belastingen.'' Net voor het binnengaan van de refter bots je op een muur waarop de Volkswagenwerknemers allerlei zoekertjes en te koop-aanbiedingen pleegden op te hangen. Er prijken opvallend veel Volkswagens tussen: een SDI aan 6.300 euro en een Cabriolet aan 5.500 euro. Maar evengoed een koersfiets Eddy Merckx aan 1.600 euro.

In de refter is vooraan plaats gemaakt voor een bijzondere circusshow. ,,Ik ben Circus Ficelle'', zegt de als clown geschminkte Patrick Bresoux. ,,Zo heb ik tenminste constant een lach op mijn gezicht. In werkelijkheid ben ik doodongelukkig want ik heb hier 21 jaar gewerkt en nu zetten ze mij allicht aan de deur.'' Er loopt nog meer gekostumeerd volk rond in de refter. Scouts bijvoorbeeld, die een steunactie hebben opgezet en cadeautjes willen uitdelen. Onder andere aan Romain en Marvin, de kinderen van Patrick Vilain. ,,Ik ben hier op mijn negentiende beginnen werken en 23 jaar later vlieg ik misschien buiten. Toch koester ik nog hoop dat het weer goed komt. Daarom ben ik niet gezwicht voor de vette ontslagpremie. Ik zou graag blijven. Misschien komt het allemaal nog wel goed. En wie weet kunnen mijn kinderen hier dan ook nog komen werken.''

Terwijl het feest voortgaat, worden buiten aan de stakersposten nog wat paletten op het vuur gegooid. Ook deze nacht zullen de militanten weer waken. De directie wil op 8 januari de fabriek weer opstarten. Maar aan de poort praten ze vooral over het referendum van 4 januari. ,,Dan beslissen we of ze de band weer mogen laten draaien of niet.''

Bron: Nieuwsblad

Geen opmerkingen: